جستجو
Close this search box.
لوگو رعدآسا موتور پویان
رعدآسا موتور پویان

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور
2023-11-29
فهرست مطالب

در عالم پیشرفته امروزی سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور، استفاده از ژنراتورهای دیزلی به منظور تأمین برق اضطراری یا دائم، امری ضروری و حیاتی است. این وسیله نه تنها در صنایع مختلف بلکه در اماکن مسکونی نیز برای پشتیبانی از تأمین برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای اطمینان از عملکرد صحیح و پایدار ژنراتورهای دیزلی، سرویس تعمیر و نگهداری به عنوان یک مسئله بسیار حیاتی ظاهر می‌شود. سرویس و نگهداری منظم ژنراتورهای دیزلی به منظور جلوگیری از مشکلات فنی و افت کارایی ,  و نیز بالا بردن عمر مفید  آنها امری ضروری است. برنامه‌ریزی منظم سرویس، به مرور زمان کمک می‌کند تا دستگاه بدون نقص و با کارایی بهینه  به وظیفه خود عمل کند.

برنامه تعمیر و نگهداری منظم یکی از راه‌حل‌های بسیار حیاتی برای اطمینان از کارکرد بهینه و عمر طولانی ژنراتور است. این برنامه شامل تست‌ها و بازرسی‌های دقیق می‌شود که هدف آنها حفظ سلامت ژنراتور در مواجهه با چالش‌های مختلف است. از تعویض منظم فیلترها و روغن گرفته تا تست عملکرد ژنراتور در شرایط مختلف، همه جزئیات در نظر گرفته می‌شوند. این اقدامات پیشگیرانه نه تنها احتمال خرابی‌های غیرمنتظره را کاهش می‌دهند بلکه به افزایش بهره وری و عملکرد بهتر ژنراتور کمک می‌کنند. این برنامه اساسی برای صاحبان ژنراتورهاست تا از تأمین برق پایدار و مطمئن اطمینان حاصل کنند.

سرویس دیزل ژنراتور

بهترین مرجع سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور:

بهترین دستورالعمل برای سرویس و نگهداری هر دستگاه توسط کارخانه سازنده معمولاً در کاتالوگ مربوطه ذکر می‌شود. اجرای این دستورالعمل‌ها از طریق کارخانه سازنده بهترین رویکرد است، زیرا این دستورالعمل‌ها با توجه به ویژگی‌ها و نکات فنی خاص دستگاه تهیه شده‌اند. این شامل جزئیاتی چون فواصل زمانی برای تعویض قطعات، نوع و میزان روغن مورد نیاز، تست‌های تعیین شده و سایر موارد مربوط به نگهداری و سرویس دستگاه می‌شود. اطمینان از اجرای دستورالعمل‌های کارخانه سازنده تضمینی برای بهره‌وری و عمر طولانی دستگاه است.

رعدآسا موتور پویان، به منظور تسهیل برای کاربران، برنامه سرویس و نگهداری خود را مطابق با استانداردهای کاتالوگ سازنده ارائه می‌دهد. این تصمیم به دلیل این است که دفترچه راهنمای دیزل ژنراتورها معمولاً به زبان انگلیسی تدوین می‌شود و برای بسیاری از کاربران ممکن است دستیابی به اطلاعات آن سختی داشته باشد.

نکات مهم جهت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور:

الف-بررسی قبل از هر بار روشن کردن دیزل ژنراتور

۱. بررسی سطح روغن در سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

اطمینان حاصل شود که سطح روغن در دیزل ژنراتور در حد مطلوب قرار دارد. اگر سطح آن کم است، باید روغن مناسب افزوده شود.

۲. بررسی سطح سوخت در سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

مطمئن شوید که میزان سوخت در مخزن به اندازه کافی است. در صورت نیاز، سوخت افزوده شود.

۳. بررسی باتری در سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

وضعیت باتری دیزل ژنراتور را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که باتری شارژ کافی دارد و اتصالات آن به درستی انجام شده‌اند.

۴. بررسی فیلترها در سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

فیلترهای هوا و سوخت را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمیز و سالم هستند. در صورت لزوم، فیلترها را تعویض کنید.

۵. بررسی سیستم خنک‌کننده در سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

وضعیت سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید و اطمینان حاصل شود که رادیاتور تمیز و خالی از آلودگی‌ها است.

۶. بررسی سیستم کنترل در سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

سیستم کنترل دیزل ژنراتور را بررسی کنید. اطمینان حاصل شود که کلیدها و سوئیچ‌ها در وضعیت صحیح قرار دارند.

سرویس های دوره ای بعد از هر  100ساعت کارکرد

ب-سرویس های دوره ای بعد از هر 100 ساعت کارکرد:

به طور معمول سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور روغن و فیلتراسیون باید بعد از هر صد ساعت کارکرد و به صورت منظم انجام شود.سرویس های دوره ای و استفاده از روغن و فیلترهای مرغوب باعث بالا رفتن عمر مفید دستگاه و کاهش هزینه های آتی خواهد شد.این سرویس ها  شامل تعویض روغن، تعویض فیلتر روغن، تعویض هوا، تعویض فیلتر گازوئیل و فیلتر آبگیر گازوئیل می باشد.

استفاده از روغن‌ و فیلترهای با کیفیت بالا نه تنها به مقاومت دستگاه کمک می کند، بلکه به بهینه‌سازی عملکرد و کاهش  میزان مصرف سوخت نیز کمک می‌کند. این امر به کاهش هزینه‌های سوخت و حفظ محیط زیست همراه با افزایش عمر مفید دستگاه منجر می‌شود.

نکته:

همواره بهترین نوع روغن و فیلترها در کاتالوگ کارخانه های سازنده موتورهای دیزلی قید شده و باید از آن استفاده کرد.

پ-اورهال اولیه در ساعت کارکرد تعیین شده توسط کارخانه سازنده

با تشخیص سازنده هر موتور دیزلی و طبق استاندارد آن شرکت، طول عمر مفید هر دستگاه تعیین می شود.به طور مثال کارخانه کامینز طول عمر مفید قطعات اساسی موتور را 50000 ساعت اعلام می کند.یعنی بعد از 50000ساعت موتور باید به طور کامل بازسازی و اورهال کامل شود.اما در 25000هزار ساعت باید  یک نوبت قطعات اساسی مورد بررسی قرار گیرد.

که به آن اورهال اولیه دستگاه میگویند.در اورهال اولیه تمام قطعات بازرسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض می شود.در صورتی که در اورهال کامل باید تمام قطعات اساسی تعویض شوند.در  اوهال اولیه، موتور به طور کاملاً باز می‌شود و اقدامات گسترده‌ای بر روی اجزاء انجام می‌شود. این عملیات شامل بررسی دقیق و تعمیر یا تعویض اجزاء اساسی موتور می‌شود. در زیر جزئیات این فرآیند را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. بررسی اجزاء اصلی سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

در این مرحله، اجزاء اساسی موتور از جمله بوش، پیستون، رینگ و کاسه نمد، واشر سرسیلندر، سوپاپ دود، یاتاقان، میل لنگ، میل سوپاپ، واتر پمپ، توربوشارژ، اویل پمپ، و شاطون با دقت بررسی می‌شوند.

2. تعویض قطعات

اگر هرکدام از اجزاء به تعویض نیاز داشته باشند، این مرحله شامل تعویض بوش، پیستون، رینگ و سایر قطعات معیوب یا خراب می‌شود.

3. تنظیم و تراشکاری

در صورتی که هر قطعه نیاز به تنظیم یا تراشکاری داشته باشد، این مرحله شامل انجام این فعالیت‌هاست. به عبارت دیگر، هر اصلاحی که برای بهینه‌سازی عملکرد موتور لازم باشد، در این مرحله انجام می‌شود.

4. اجرای چک‌های دقیق

بعد از تعویض و تنظیمات، تمامی قطعات با چک دقیق مورد بازبینی قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که هرچیز به درستی عمل می‌کند.

5. تعویض در صورت نیاز

در صورتی که هر کدام از اجزاء نیاز به تعویض داشته باشند، عملیات تعویض فوری انجام می‌شود.

ت-اورهال کامل در ساعت کارکرد تعیین شده توسط کارخانه سازنده

در این نوع اورهال، موتور به طور کامل باز شده و محفظه بلوک سیلندر به طور کامل شستشو و بعد از رسوب گیری پاک سازی می شود. این فرآیند شامل تعویض یا بهینه‌سازی تمامی قطعات موتور است. در زیر جزئیات این فرآیند توضیح داده شده است:

1. شستشو و پاک‌سازی محفظه بلوک سیلندر

ابتدا، محفظه بلوک سیلندر کاملاً باز شده و شستشو شده تا از هرگونه رسوب یا آلودگی پاک شود. این مرحله اساسی است تا سطوح داخلی موتور در شرایط عالی باشند.

2. تعویض یا بهینه‌سازی قطعات

در سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور قطعاتی که صد در صد تعویض می‌شوند:

  • رینگ و بوش پیستون
  • یاتاقان‌ها
  • کاسه نمد
  • واشر سرسیلندر
  • سوپاپ دود و هوا
  • شمع‌ها و وایر شمع‌ها
  • کوئیل‌ها
  • سنسورها کم شفت
  • سنسور اکسیژن
  • سنسور میل سوپاپ
  • سنسور دریچه گاز
  • فیلتر روغن و فیلتر هوا
کیفیت دیزل ژنراتور

3. کنترل کیفیت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

بعد از تعویض یا بهینه‌سازی قطعات، تمامی قطعات به دقت کنترل می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که به استانداردهای کامل خود رسیده‌اند و هیچ اشکال یا مشکلی در آنها باقی نمانده است.

این اقدامات در اورهال بازسازی موتورها صورت می‌گیرد و تضمین می‌شود که دیزل ژنراتور دست دوم پس از انجام این فرآیند در شرایط عالی و با عمر مفید طولانی به مشتری تحویل داده شود.

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور توسط رعدآسا موتور پویان:

حمایت و پشتیبانی رعدآسا موتور پویان از خریداران جهت سرویس و نگهداری سر لوحه خدمات مهندسین این شرکت است.رعدآسا موتور پویان با داشتن ده ها نماینده در سطح کشور یکی از بزرگترین مراکز خدمات پس از فروش دیزل ژنراتور در ایران محسوب می شود.یکی از خدمات مهم این شرکت پشتیبان، سرویس های دوره ای و انجام اورهال کامل دیزل ژنراتورها در اقصی نقاط کشور است.

ارسال کارشناسان فنی شرکت در کمترین زمان ممکن و به صورت شبانه روزی انجام می شود.چرا که اهمیت دیزل ژنراتورها در برخی موارد بسیار حیاتی و حساس خواهد بود. به طور مثال دیزل ژنراتورهای مورد استفاده  جهت دامداری ها و مراکز درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است.چرا که در زمان مورد نیاز دیزل ژنراتورهای این مراکز باید بدون اشکال وارد مدار شده تا از خسارت های مالی و جانی پیشگیری نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *